Kalendarium hösten 2024

Anmälan till samtliga aktiviteter sker via vår hemsida.

Onsdag 4 september kl. 18.00 Ateljébesök hos Norrthon Keramik

Sista anmälningsdag 27 augusti.

Besöket är en repris av besöket den 25 april i år som snabbt blev fulltecknat. Vi besöker Ewas ateljé och trädgård med utställning av hennes vackra keramikföremål. Ewa berättar om sin verksamhet och visar runt bland urnor, krukor, fat och olika konstföremål, som finns för både inom- och utomhusbruk.

Max 15 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 27 augusti. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Norrthon” vid inbetalning. Adress Karlsuddsvägen 5 i Vaxholm/Karlsudd. Ansvarig Gunnel Lüttkens.

Fredagen den 4 oktober kl 13.00 Gustavsbergs porslinsfabrik och porslinsmuseum

Sista anmälningsdag 24 september.

Vi samlas i entrén till fabriken (Framtidens Porslin AB) och får först en visning av arbetet där med gjutning, målning och dekor. Godset är i stora delar handtillverkat, på samma sätt som när porslinstillverkningen började 1825. Visningen tar ca 30 minuter. Möjlighet finns att efter visningen handla andrahandssortering av porslin. Det finns också ett café i närheten, Tornhuset i Gustavsbergs hamn.

Kl. 14.30 startar visningen av Porslinsmuseet. Varje besökare betalar själv entré till museet, 70 kr. Den stora Gustavsbergssamlingen, med över 45 000 föremål skänktes av Gustavsbergs Porslinsfabriks tidigare ägare, KF, till svenska staten år 2000 och förvaltas sedan dess av Nationalmuseum.

Alla aktiviteter ligger inom gångavstånd.

Max 25 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr (entréavgiften till museet tillkommer, och betalas på plats; konstföreningen står för kostnaderna för guidning). Anmälan via hemsidan senast den 24 september. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3 eller Swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Gustavsberg” vid inbetalning. Ansvarig Ulla Hedhammar.

Adress till fabriken: Chamottevägen 6, Gustavsberg. Muséets adress är Odelbergs väg 5. Parkering finns i Gustavsbergs hamn i närheten av museet och vid Ittala Outlet. Vi försöker samåka antingen i privata bilar eller kollektivt. Mer om detta till de anmälda.

Lördag 26 oktober kl. 14 – 16 Årets konstutlottning på Vaxholms bibliotek

Välkommen till föreningens årliga konstutlottning för våra medlemmar! Konstföremålen kommer att presenteras på föreningens hemsida samt i bibliotekets skyltfönster cirka två veckor innan utlottningen. Även i år fyller man i förväg i sina önskemål via ett formulär på hemsidan. Dessutom kommer pappersformulär att finnas på biblioteket för dem som inte har möjlighet att fylla i sin önskelista på hemsidan.

Tisdag 5 november kl.16.30 Guidad konst- och arkitekturvisning i Skandinaviska Enskilda Bankens lokaler i Solna

Sista anmälningsdag 26 oktober.

I samband med att SEB flyttade sitt huvudkontor till en ny fastighet till Arenastaden i Solna under 2017 gjordes den modernisering av den befintliga konstkollektionen samt en satsning på nordisk konst. En modern och samtida konstsamling skapades som har blivit vida uppmärksammad. Passa på att följa med på denna unika konstvisning. Vill ni redan nu se några verk kan ni söka på ”Konsten i SEB” och få ett digitalt smakprov.

Max 30 deltagare.  Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast 26 oktober. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens plusgiro 15788-3 eller Swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”SEB” vid inbetalning.

Alla behöver kunna legitimera sig inför besöket. Vi samlas i SEB:s reception, Stjärntorget 4, Solna Arenastaden senast kl. 16.15. Där kommer vi att få våra besökskort något som krävs för tillträde. Vi försöker samåka antingen i privata bilar eller kollektivt. Mer om detta till de anmälda. Ansvarig Maria Caldeman.

Torsdagen den 5 december kl 14.00. Guidad konstvandring på Stockholms Central

Sista anmälningsdag 25 november.

Vi gör en guidad vandring på Stockholms Central som är vackert upplyst i adventstid. Centralen är en plats som många besökt – kanske i hast – och därför inte uppmärksammat den konst som finns?

Max 20 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast den 25 november. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens pg 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Centralen” vid inbetalning.  Ansvarig Kerstin Olander.

Onsdagen den 11 december kl 14.00. Guidad konstvandring på Stockholms Central (andra tillfället)

Sista anmälningsdag 1 december.

Konstvandringen på Centralen den 5 december blev snabbt fullbokad. Vi dubblerar därför tillfället!

Max 20 deltagare. Anmälningsavgift 50 kr. Anmälan via hemsidan senast den 1 december. Betalning av anmälningsavgiften senast samma datum till föreningens pg 15788-3, eller swish 123 505 3822. Glöm ej att skriva ditt namn och ”Centralen” vid inbetalning.  Ansvarig Kerstin Olander.

Onsdag 22 januari kl. 18.30 Litografi, gratis föreläsning i Församlingshemmet

Öppen föreläsning om litografi med Björn Lumphé.

Björn startade 2007 verkstaden Lumphé Litografiska på Långholmen, och har sedan dess tryckt litografier med många av Sveriges största konstnärer. Konstnärens arbete tillsammans med en litograf kan beskrivas som att vi bygger ett konstverk av olika färger. Konstnären tecknar allt som skall ha samma färg på en kornerad plast, sedan trycks färgen på ett papper, konstnären tecknar sedan nästa färg och nästa färg, tills bilden blir klar.

Fri entré. Föreläsningen är öppen för alla, inte bara för konstföreningens medlemmar. Tag gärna med en vän/familj/granne! Ingen föranmälan.

Kalendariet som pdf